به گزارش مشرق، برخلاف موتورهای درون سوز، موتورهای برقی بیشترین میزان گشتاور خود را از همان دور آغازین تولید میکنند. این مساله سبب شده تا خودروهای الکتریکی شتابی هم تراز یا حتی بهتر از برخی از مدلهای عضلانی و حتی سوپر اسپرت بنزینی داشته باشند. افراد زیادی این ویژگی را یک مزیت برای خودروهای الکتریکی میدانند، اما تحقیق اخیری که توسط یک شرکت بیمه فرانسوی به نام Axa انجام شده، از حقیقتی جالب پرده برداری کرده است.
بیشتر بخوانید:
تاکسی برقی جدید کلاشینکف+عکس
تحقیق مذکور حکایت از آن دارد احتمال تصادف اتومبیلهای الکتریکی قدرتمند در مقایسه با همتایان بنزینی بیشتر است. همچنین طبق یافتههای این تحقیق هر چه خودروهای برقی دارای پیشرانههای سر به زیرتر و ضعیف تری باشند، احتمال وقوع سانحه نیز برای آنها کمتر خواهد بود.
بتینا زند (Bettina Zahnd) مدیر بخش تحقیقات و پیشگیری از تصادف شاخه سوئیسی Axa در مصاحبه با رویترز گفته است: در کلاس خودروهای میکرو و کوچک ما تصادفهای کمتری را برای اتومبیلهای برقی مشاهده کردیم. با وجود این در کلاس مدلهای لوکس و شاسی بلند، آمار تصادف خودروهای الکتریکی تا ۴۰ درصد افزایش مییابد.
آتش سوزی تسلا مدل S پس از تصادف در فلوریدا و جان باختن راننده
در تحقیق Axa از دادههای مربوط به مشتریان این شرکت استفاده شده است. به گفته خانم زند شتاب بالا یکی از فاکتورهای اصلی دخیل در آمار بالای تصادفات خودروهای برقی قدرتمند است.
حتما میدانید که برخی از مدلهای الکتریکی رده بالا دارای شتابی سرسام آور هستند. برای نمونه نسخه P۱۰۰D از تسلا مدل X و S میتوانند در زمانی زیر سه ثانیه سرعت خود را به ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت برسانند. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این مساله در ذات موتورهای برقی و تولید بیشترین میزان گشتاور از همان دور آغازین ریشه دارد.
اما در مقابل موتورهای بنزینی و دیزلی برای تولید بالاترین میزان گشتاور نیاز به اندکی زمان دارند. به عنوان مثال ب ام و M۵ Competition را در نظر بگیرید. این سوپر سدان آلمانی از یک موتور ۴.۴ لیتری V۸ توئین توربو با ۶۱۷ اسب بخار قدرت (در دور ۶۰۰۰) و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور (بین دور ۱۸۰۰ و ۵۸۰۰) بهره میبرد.
با توجه به این ارقام، موتور ب ام و M۵ به منظور ارایه بیشترین قدرت و گشتاور باید کمی دور بگیرد. این موضوع M۵ را در مقایسه با مدل S برتر یا بدتر نمیکند، اما سبب میشود هنگام فشار زیاد به پدال گاز، این دو اتومبیل رفتارهای متفاوتی داشته باشند.
نکته جالب اینکه نیمی از نظرسنجی شوندگان Axa اعلام کرده اند پس از تعویض خودروی خود با مدلی برقی، مجبور به ایجاد تغییراتی در شیوه رانندگی خود شده اند. در تحقیق Axa به یک مدلی برقی خاص اشاره نشده، اما سریعترین اتومبیلهای الکتریکی که اکثرا ساخت تسلا هستند، در اروپا به فروش میرسند.
برخلاف سدانها و شاسی بلندهای برقی، قدرت پیشرانه مدلهای کوچک شهری – مثل رنو زوئی – تقریبا با همتایان بنزینی برابر است. با توجه به ابعاد کوچک این مدلها محدودیتهایی در بکارگیری باتریهای حجیم وجود دارد.
این مساله سبب میشود در صورت رانندگی با سرعت زیاد، باتری چنین مدلهایی زودتر خالی گردد. همچنین از آنجایی که این خودروها عنوان اقتصادی را با خود یدک میکشند، خریدارانشان به دنبال تجربه هیجان یا لذت بالای رانندگی نیستند؛ در نتیجه احتمال وقوع تصادف نیز کاهش مییابد.
منبع: رکنا